onsdag 28 januari 2009

Nu ska jag bli lite personlig...

Jag är glad idag, jätteglad. Det känns skönt. Det var ett tag sen nu. Anledningen kan vara att jag tränade hårdare än jag tränat på länge igår. Endorfinerna ligger fortfarande på topp.

När jag bodde i sverige var jag ofta deprimerad i flera månader på raken, ofta under höst, vinter eller vår. Sen jag flyttade till spanien har det minskat jättemycket. Kan vara riktigt nere i någon vecka och lite halvhängig max ett par månader. Värmen och ljuset är viktiga orsaker till att jag mår bättre och Dina har ju naturligtsvis en stor roll i det.

Det är inte lätt att flytta utomlands, vara invandrare och ha svårt med språket, man kan lätt bli nedslagen. Men vädret och de öppna människorna gör det ändå lättare än livet i sverige där människorna runt i kring en ofta är deppiga och rädda för livet.

Jag tycker synd om svenskarna som tvingas till depresion av bristen på sol och sedan förväntas vara lika pigga och produktiva som de är på sommaren.

2 kommentarer:

Lantzes sa...

Jättebra skrivet!
Känner som du vet precis likadant. (förutom det där med att precis ha upplevt ett hårt träningspass ;-) )
Solen och de öppna människorna gör en glad och får en att må bra! Klart att barnen är de största solskenen i ens liv, men vi hade två barn då vi bodde i sverige också men vi mår vi alla så mycket bättre här!

Eva sa...

Tack! Om jag skulle lista de viktigaste humörhöjarna så är det
1. Hälsa (vara sjuk gör ingen glad)
2. Fysisk aktivitet
3. Solen
4. Bra mat
5. Vänner
Hmm, är inte säker på att jag fått med allt och vilken ordning de ska va i...