fredag 24 april 2009

Ett jobb i all ära...

Ibland saknar jag ett jobb. Ett jobb där jag kan tjäna egna pengar och känna mig betydelsefull på. Kanske t.o.m göra karriär. Men idag kände jag mig väldigt tacksam för att jag inte har ett jobb, för att jag får förmånen att ta hand om mitt barn istället.

Jag pratade med en tjej som tar hand om ett barn i vårt hus, hon hade en 7 årig dotter i sitt hemland som hon inte sett på två år och som det skulle dröja ytteligare ett år innan hon fick träffa igen eftersom hon inte fick lämna spanien om hon skulle kunna få uppehållstillstånd. Jag har träffat flera tjejer som åkt hit för att jobba och som lämnat sina barn i ett annat land.

Utanför fönstret åker en telepizzamoppe och klockan är snart 11, i Gloriasrondellen står det några prostituerade som inte heller har ett jobb som känns så lockande. Kineser ger massage för 20€ i timmen med möjlighet att välja "happy ending".

Jag känner mig så tacksam idag att jag inte har ett jobb och kan umgås mellan 16.00 och 09.00 varje dag med världens underbaraste lilla tjej som tar på sig en peruk och sjunger och showar för mig så att jag håller på att kissa på mig av skratt. Fatta vilket jobb jag har!

4 kommentarer:

Janne sa...

Ja, du har ett bra jobb du. Det är inte så spännande i "näringslivet" som man kan tro...

Anonym sa...

Vad härligt att du tycker att det känns bra.

Men... Om ditt jobb är att ta hand om ditt barn- varför gör du det bara mellan 16-9?

Jag jobbar 9-15 och tar hand om mitt barn resten av tiden, delat med pappan så klart.

Självförverkligar mig själv OCH är världens bästa mamma.

Pengarna är inte relevant. Min son har en mamma som är glad och längtar hem, en mamma som tycker att hon duger till...

Det är min verklighet. Jag tycker att alla ska göra det som gör dem lyckliga.
Är du lycklig av att inte jobba och ha ditt barn på dagis så är det upp till dig, men det är ju inte riktigt sant när du säger att det är ditt jobb, för då är det ett hån mot riktiga hemmamammor.

Eva sa...

Hej! Vad UNDERBART att du är VÄRLDENS BÄSTA mamma! Good for you!

Anonym sa...

Jante finns tydligen utanför Sverige med.

Jag är världens bästa mamma (till min Elias) och jag hånar inte andra.