fredag 18 juli 2008

Trött på svenska byråkratin!

Jag har fått ett mail där det står att jag har fått veta om jag blivit antagen på en utbildning jag vill gå på men att jag måste logga in för att få se det. En pinkod ska skickas ut till min folkbokföringsadress så att jag kan logga in. Jag kollar min brevlåda flera gånger om dagen (vill ju veta om jag kommit in!) och idag när jag kollar lite närmare på www.studera.nu står det att de inte skickar ut pinkod till de som inte är folkbokförda i sverige...men det står inget om hur vi som inte är det ska göra.

Ringa dem vill jag inte göra efter att jag nyss suttit i telefonkö hos Intrum Justitia i 15 min (mobil från utlandet säkert jättedyrt)och sen fått höra att just den jag kom fram till inte vet hur man kollar på utbetalningar (bara skulder) och sätter tillbaka mig längst bak i kön igen.

Intrum gör bra business! Betalar man inte sin räkning i tid får man betala en massa avgifter och betalar man in för mycket sitter de och håller på pengarna och sen har det väl en deal med Telia också som tjänar massor på att man sitter i kö och Intrum tjänar ränta på att man tröttnar på att lyssna på en kärring som maler "vi gör allt för att ditt samtal ska besvaras". Eller hur! De sitter nog och trycker i sig bullar och skrattar åt telefonkön som bara växer och växer.

Och så har jag själv nyligen spelat in en sån där malröst som tusentals människor kommer irritera sig på dagligen och spy galla över i sina bloggar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Eva
Så bra beskrivning på Sveriges byråkrater. Något förmildrande för att det är semestervikarier som svarar. Prova e-post. Kanske får du inte svar då heller. Fina bilder och duktig Dina!
Far / Morfar

Monica sa...

hej! Ring från skypen! Det blir billigare! lycka till...