torsdag 27 november 2008

Jul jul strålande jul

Nu har vi vart på Ikea och handlat julmat till helgen. På söndag ska vi fira advent med våra expat/spanska vänner och visa lite hur vi brukar fira i sverige. Vi ska klä gran, äta risgrynsgröt, lussebullar och allt annat som hör julen till.

Något som förvånade mig på Ikea var katalanernas sätt att kombinera den svenska maten. Jag såg fler än en som åt pasta med brunsås och ost...öööh, ja om de tycker det är gott så.

Jag känner mig alltid så kaxig på Ikea, går omkring och struttar och sprätter som en tupp gör jag. Det känns som att det är MIN affär alla handlar på, de är på MITT territorium. För en gångs skull förstår JAG vad möblerna heter och att man ska hänga de små flätade hjärtekorgarna i granen med godis i. Jag småmyser faktiskt lite när katalanerna uttalar fel eller kombinerar maten fel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår precis! Sådär tyckte jag att det var det året jag bodde i England också. Gick gärna runt på IKEA och pratade svenska JÄTTEhögt :-)
//Emma

Eva sa...

Hihi!