torsdag 7 maj 2009

Stenåldersdiet!

Bråkade med min PT igår.

Hans kostschema till mig liknade något från stenåldern. (80-talet var väl stenåldern, eller missminner jag mig?) Ingen äggula fick jag äta! Han menade att det var dåligt fett och kolesterol, han har nog inte läst de senaste rapporterna som säger att det är bra kolesterol i äggula. Han verkar heller inte hört talas om GI noll dieten som är poppis i sverige och som säger att man ska äta mycket äggula och gärna skippa några vitor istället.

Joghurt får jag äta om den är fettfri men det är ok om den innehåller lite socker eller sötningsmedel. Mjölk och flingor går bra, fettfri mjölk och flingor med socker. Paella ska jag ställa mig och laga på söndagar, "har inte tid?" jorå det har alla. "Paella vet ju ALLA hur man lagar".

10 olika sorters fisk och skaldjur som jag knappt hört namnet på är ju också en självklarhet att man lagar "medelhavskosten är ju den BÄSTA, nyttigaste och godaste och annan mat kan man ju inte äta". 2 skedar olivolja får jag ha på salladen "inte mer!" (trodde olivolja var nyttigt?)

Angående mitt uttalande om att jag äter pasta med hemlagad bolognese (är det onyttigt?) för att min dotter gillar det, "Låter du ditt barn bestämma vad hon ska äta? Haha! Vet hon vad hon tycker är gott?! Hahah!" (ja tänk vilken hemsk mamma jag är!) Enligt svenskar är jag för hård och spanjorer tycker jag är supermesig, svårt att ändå tro på sig själv att man gör rätt.

Vet inte om jag tycker medelhavsdieten är helt 100%, spanien har ju faktiskt högre genomsnittligt bmi än sverige...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag äter ägg varje dag ,jag har aldrig haft för högt kolestrol.Mamma.

Lantzes sa...

Ja 80-tals diet minst sagt. Tror du vet bättre vad du ska äta bättre än han. Minska på socker och snabba kolhydrater samt mättat fett, öka på protein, långsamma kolhydrater (typ grönsaker) och omättade fetter (ägg innehåller omättade fetter). Kroppen behöver fett annars går den in i svältläge och istället för att förbränna lagrar den. I alla fall vad vi har läst på 2000-talet ;-)
(Flingor med socker och fettfri mjölk, hmm tror jag skulle kunna sätta i mig hur mycket som helst av det och ändå vara hungrig.)