onsdag 14 juli 2010

Nu är jag trött på att vara utlänningen!

Hoppas jag kan åka till sverige snart och känna mig som en utlänning där med. Hela grannfajten började med (har jag fått reda på nu) att en sydamerikansk kvinna snackade skit om "den där svenskan". Jag är så trött just nu på att bli behandlad på ett speciellt sett för att jag valde att bosätta mig i ett annat land för 6 år sen.

Det är alltid -Men du pratar ju ganska bra (?), -Ni svenskar är så och så, och sura miner i kassan på cafét. I går sa tom en av mina nårmaste vänner -Titta, nån har slängt sopor på gatan, det måste vara en "guiri" (utlänning norr ifrån)! Ja fast inte alla "guiris" är dåliga människor försöker jag.

Det ligger väldigt nära till hands för väldigt många här att vara fördomsfulla mot de som inte är födda i spanien. Tråkigt, men det är ju samma i sverige. Fast nu har jag bättre förståelse för invandrarna i sverige.

Inga kommentarer: