torsdag 14 juni 2007

Barnuppfostran...känsligt ämne

Vanligtsvis brukar jag känna mig osäker på det här med barnuppfostran, men en sak känner jag, att det är viktigt att man talar om för barnet vad som är rätt eller fel. Om barnet gör något fel så får man säga till på skarpen. För barnets skull, och alla i omgivningen. Barnet vet ju inte om att det gör fel annars.

Alla delar naturligtsvis inte min syn på barnuppfostran. Hur skulle det se ut.

I spaninen ser man ju endel fysiska bestraffningar. Det tycker jag är jättefel. Det är också fel att inte göra något, eller uppmuntra till dåligt beteende.

3 kommentarer:

Maja sa...

Håller med dej!
Man måste visa både ris och ros för barnen!
Med små barn gäller det också alltid att ligga steget före och se innan saker händer och hinna avleda.

Eva sa...

Och är man smygrasist hemma så har små grytor stora öron och så sprids det...eller hur, hihi.

Maja sa...

Japp så är det:-)
Fast då tar man med sitt eget barn ut på stan...
Om man gett sitt eget barn bra värderingar så glömmer de snart bort kompisens smygrasistiska fördomar(som dom hört hemma)!
Och säger istället, sjysst kompis! med brytning och tycker det är as coolt:-D. Hände idag nu säger han det ungefär 10 gånger i timmen... Allt avslutas med kompis!