fredag 18 februari 2011

Gu va snabbt tiden går!

Veckorna bara flyger iväg, och nej, jag är inte ironisk. Har fullt upp med catalankurs 2 ggr i veckan, träna, träffa kompisar (låter som jag är nån tonåring) handla och laga mat och försöka göra plodprover. Jag går hos en privatgynekolog här och det betyder att hon säger att jag behöver göra ett prov och så behöver jag leta upp den som tar provet åt mig. Senast nu behövde jag ta redan på barnets blodgrupp för jag är negativ och Fredrik positiv (nyhet någon?) så jag ringde de som normalt tömmer mig på blod men de gjorde inte det provet. Då gick jag till ett ställe i stan som sa att de gjorde provet och efter att väntat över en timme stack de mig snabbt. Efter en timma ringde de och sa att de inte gjorde provet (!?) så det blev till att ringa och leta efter nån ny som kunde sticka mig. Då hittade jag ett ställe som faktiskt gjorde detta ovanliga prov men det skulle redan vara gjort i andra trimestren och jag är ju i tredje nu. Sen skulle resultatet ta en månad att få. Jag har mailat min gynekolog och frågat hur jag ska göra men hon har inte svarat. För mig kändes det ju viktigt att ta reda på om det var en pojke eller flicka som skulle komma men blodgruppen kunde ju vara en kul överaskning. Vi får se om det är så viktigt.

3 kommentarer:

Birgitta sa...

De tar det provet för ev kommande syskon. I Sverige tar man det vid förlossningen. Om de barn du bär på är RH+så bildar din kropp antikroppar som kan påverka en kommande graviditet. Om barnet är RH+ så får du en spruta efter förlossningen för att motverka antikroppsbildning. Fick du inte det med Dina? Är inte hon positiv?

Eva sa...

Så jag borde fått sprutor efter mina tidigare graviditeter (fast läste om att man kunde börja bilda antikroppar även om man får missfall så jag får hoppas jag inte haft nåt missfall på senaste tiden då) och då borde antikropparna vara borta. Läste att om mamman fått in bebisens blod i sitt (vid tex fostervattensprov) så kan mamman börja tillverka antikroppar mot det barn hon har i magen och då måste barnet får blodtransfusion via navelsträngen. Ja det var ju väldigt sällsynt iaf men som jag förstog det kan barnet dö av blodbrist i magen.

Birgitta sa...

Jag har aldrig hört något så dramatiskt som att behöva byta blod i magen. Jag har bytt blod på ett nyfött barn och det var hur odramatiskt som helst. Det gick fort och lätt och barnet mådde bra.