tisdag 6 februari 2007

Vårt dagliga bröd, giv oss idag

Här i spanien finns det många olika kroppstyper. Många är verkligen supersmala, men många är ganska tjocka också. Den mediterranska dieten sägs ju vara så bra för figuren, men kollar man på den spanska kostcirkeln så är godis och socker (azucar, dulces)nästan lika stor del som frukt. På den svenska kostcirkel finns inte ens socker med.

Den största delen är det vita brödet (eftersom det knappt finns grovt), den vita pastan och på flera ställen finns även "bullar" med där.



Övervikten är faktiskt procentuellt större i spanien än i sverige och jag förstår inte riktigt varför medelhavsdieten skulle vara så hälsosam. Jag har i alla fall gått upp en massa sedan jag flyttade hit utan att ens gilla maten särskilt mycket. Det känns ju i och för sig ganska ärligt att spanjorerna tar upp socker på sitt diagram då de flesta kommer äta det ändå.
Den övre är den medeterranska och den undre en svensk.

3 kommentarer:

ROOM AND SERVE sa...

Fast om du ska gå ned i vikt så förstår du väl att du inte kan äta socker?

Medelhavsdieten betyder diet, inte hur Spanjorerna äter idag. De skulle kaske behöva den dieten oxå? :)

Eva sa...

Man kan absolut gå ner i vikt och äta mycket socker! Det funkar jättebra, jag levde på socker när jag var yngre och vägde 50 kilo, jag gick ofta ner i vikt och hade svårt att hålla vikten.

Ofta skrivs det ut dieta mediterranea på menyer här i spanien och de omtalar ofta "sin" kost på det sättet, det kan ju vara så att deras "medelhavsdiet" och den svenska "medelhavsdieten" är olika...

Anonym sa...

Hej
Undrar om bilden du har på kosten är upphovsrättsskyddad eller om man kan få använda den?
A