onsdag 21 november 2007

Kan man köpa ödmjukhet på lösvikt?

Jag har blivit (har alltid varit?) en sån där människa som jag inte gillar. Inte speciellt ödmjuk och med tydliga besserwisser tendenser. Jag har så svårt att släppa taget när jag vet att jag har rätt.

Idag i skolan så pratade vi om mänsklighetens största uppfinningar. Hjulet, papper och det som använda för att utvinna metall ur sten, sa jag. Kylskåpet propsade en annan tjej på. Istället för att hålla med om att DET var ju en förträfflig idée så kunde jag inte sluta argumentera för de som jag tyckte. Hur lär man sig att vara ödmjuk och att ge andra istället för att försvara sitt? Finns det någon kurs?

När fröken sen inte förstog vad jag menade med "utvinna metall ur sten" så försökte jag förklara vad jag menade. Fröken tyckte jag var jätteflummig som trodde att metall kom ifrån sten. Ok, jag kunde faktiskt inte släppa den. Jag kan inte gå med på att en vuxen lärare i en skola inte vet att metall utvinns ur sten. Där går nog min gräns.

Igår på yogan blev också min yogalärare sur på mig. Hon undrade varför jag inte stretchade mitt ben helt rakt. Jag har läst på flera ställen att det inte är bra att stretcha benet helt rakt för att knät kan bli ostabilt på så sätt, och att man senare kan få knaskada. Då blev hon arg och sa att jag skulle göra det iaf, för det var inte rätt. Aaaah, nu börjar jag se ett mönster litegrann....lärare, människor som blir lärare för att få tillrättavisa...eller nåt sånt. Tänk vad man lär sig på att skriva lite blogg.

8 kommentarer:

Anonym sa...

DE är bra att argumentera, det är klart att alla vet att järn kommer ur en sten som heter hjärnmalm .Nu tyckte ja att ja va rolig,hjärnmalm.

Anonym sa...

Jag har en idé som gör att du slipper gå kurs: bli lärare själv! ;-)

Eva sa...

Hihi, ja lite hjärnmalm skulle nog vår lärare behöva...

Emma: Vet inte hur jag ska tolka det...att jag är en sån som vill tala om för folk vad som är rätt...ja iofs så är jag nog det. Men en bra lärare behöver nog lite ödmjukhet också. Hur som helst så får jag öva på ödmjukheten.

Anonym sa...

En lärare idag ska inte ge eleverna dom rätta svaren, utan verktygen för att eleverna ska hitta dom själva.

Jag är ingen besservisser.. Jag bara råkar veta bättre än andra. Och så är jag ödmjuk också:-D
Mohahahaha!!
kram maja-lina

Anonym sa...

Det är väl en rätt bra egenskap att stå på sig och vilja få fram sitt budskap. Om inte annat så här i Spanien, här är fok i allmänhet ganska bra på att komma med synpunkter och anser ofta att de har rätt, om det nu är fallet eller inte är allt som oftast oväsentligt. Bra är dock, anser jag att lyssna på vad andra säger och antingen ta till sig det eller förkasta det. Fortsätt du med din stil!
Helena

Eva sa...

maja-lina: Haha!

Helena: Tack! Jag kanske bara håller på att omvandlas till spanjorska då....hihi

Viktoria Löwenthal sa...

Hepp, håller med Helena, att argumentera och stå på sig är aldrig fel, men att ge andra en chans att öppna munen och inte förkasta vad de säger är en fin egenskap och det är så himla trevligt när ngn gör så mot en själv. jag beundrar verkligen folk som kan fortsätta att argumnetera för sin sak men ändå ge dig cred för det DU säger, utan att låta som ngtr mähäer som tycker att alla har rätt.

Ödmjukhet är vackert, och jag tror att vi är många som behöver jobba på det. : )

Anonym sa...

Såklart att en lärare skall ge eleverna verktyg att lära å inte tala om!! Det var menat som ett skämt - att slippa jobba på ödmjukheten (vilket vi alla behöver) å bara leva ut sitt behov av att tala om vad som är rätt genom att vara typ läraren från helvetet eller nåt. (Jag drev också litegrann med mig själv, eftersom jag faktiskt just nu jobbar med utbildning å ibland får lust att "tala om" istället för "locka fram" från mina elever...)

I övrigt så tycker jag verkligen att man ska tala om när man vet att nåt är rätt. Just for the record.