torsdag 12 juli 2007

Om det blir en till...

Det är tur att jag inte kommer behöva föda i finland nästa gång iaf. Jag har svårt att se att mina finska språkkunskaper (korv och öl) skulle hålla i förlossningssalen. Då kan jag faktiskt mer katalanska.

Här är min och Dinas historia:

Efter att jag ringt karolinska sjukhuset 4 ggr och haft regelbundna ONDA värkar i 20 timmar så säger de till slut att det inte finns plats att föda i stockholm och hänvisar till Norrköping. Vi åkte till karolinska ändå och kämpade oss in med 1 min mellan värkarna. De ville inte ha en skrikande kvinna i väntrummet så jag fick iaf ett undersökningsrum att ligga på. Bilresan tll karolinska var en enda lång värk, tänk en 2 timmar värk som det hade blivit på en resa till Norrköping. Phew!

3 kommentarer:

Viktoria Löwenthal sa...

Helt ärligt - jag FÖRSTÅR inte hur svenskar fortsätter att försvara den svenska sjukvården! Den verkar ju helt KATASTROFAL! Hellre blir jag skjuten i gryningen än att jag föder i Sverige.
Var på vårdcentralen en gång när Junia var 7 månader och jättesjuk. I Spanien har småbarn FÖRETRÄDE, I Malmö fick vi sitta tills vi ruttnade och blev nerlusade med en massa nya baciller (som Junia sopm den katalanskan hon är självklart inte var van vid). Över två timmar fick vi sitta och vänta. Fy fabian.

Så, nu har jag kommenterat massor på vart och vartannat inlägg. Så nu kan du sluta strejka. : )

Viktoria Löwenthal sa...

Och ja, ja just det, om du vill föda här men inte på katalanska elelr spanska så vet jag en hel del som fött med engelsktalande läkare och som jag kan rekommedera. Vad du behöver då är en försäkring men om du vet med dig redan nu att du inom si och så lång tid vill försöka igen kan man ju ta en försäkring i lagom tid och ha den så länge man behöver. Som kvinna i den åldern vi är är förskringarna dock rätt dyra...de vet vad vårt mission är)

Eva sa...

Tack för alla kommentarer! Nu känns det mycket bättre! Det känns ju inte så kul att lägga ner en massa tid när man inte får så mycket tillbaka. Jag har en försäkring och jag har gått fram till vecka 25 på spansk privatsjukvård med Dina.