onsdag 18 juli 2007

Pussa rutorna

Idag skulle vi få fönsterna tvättade. Jag trodde jag skulle kunna ligga och lata mig medans skurtant å co jobbade på. Tji fick jag. De ville ha en stege, de är tvärhandhöga små peruanskor som inte når upp till fönstret annars, så jag ringde på hos grannen som precis har fått en liten nyfödd. Kände mig jättedum när hon fick gå ner i källaren och hämta en stege! När jag hade nyfödd så skulle jag nog inte gjort något sådant.

Sen ville de ha bättre verktyg, det räckte inte med trasa, skrapa, svamp och dylikt. De ville ha svamp som satt fast på baksidan av skrapan. Skrapan jag hade kastade de ner till grannen som har små trädgårdstomtar på terassen. De var inte hemma.

Första affären jag gick på hade inte fönsterskrapor. Men jag köpte lite annat, microduk var väldigt viktigt tyckte en av peruanskorna.

Nästa affär jag gick på hade skrapor, jipppiii, stog i kö, nähä, jag hade inte tagit en skrapa med etikett på, tanten i kassan var ARG, vilket misstag jag gjort, fick gå tillbaka och leta upp en som hade.

Tiden gick och mina pengar fladdrade iväg medans peruanskorna satt och fikade.

Sen skulle jag ju ta ut lönen till peruanskorna, kö, kö....de köpte nog biljetter till någon konsert....de stog och nynnade till alla låtar artisten skrivit. Så var de klara. "Denna automat ger bara ut 50€ sedlar". Får hoppas att det antingen blir billigt eller väldigt dyrt, städtantan brukar ju inte ha växel.

När vi kom tillbaka kastade de ner resterande moppverktyg och prylar jag köpt, hoppas tomtefamiljen ger oss tillbaka våra grejer för annars blir det nog inga rena rutor mer.

Nu sitter vi iaf och äter glass och tittar ut ur våra fina putsade rutor och Dina blir faktiskt underhållen av dessa peruhärkomstkvinnor som putsar å putsar....

Rutorna blev inte så rena, endel var faktiskt finare innan de putsade....och de ville ha 70€ för 5 rutor!! Hutlöst!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är svårt att putsa fönster, det kan inte alla,men man blir bättre med åren.

Eva sa...

Men om man säger att man är fönsterputsare, jobbar med det, och troligen har gjort det några år, tycker jag att man borde kunna få jobbet gjort! Jag tror iofs också att man blir sämre med åren, man ser sämre och man kan ev bli svagare.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Fråga portvakten. I vårt torn. Han är inte lika dyr.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Och har egen "utrustning".