måndag 8 oktober 2007

Jag får väl fortsätta se ut så här ett tag till...

Nu har jag fått bekräftat det som jag trodde, att de flesta mammor behåller sitt överskottsfett så länge de ammar. Att kroppen håller kvar det för att det ska finnas energi till mjölken. Det är därför det är så svårt för mig att gå ner i vikt. Trots att jag tränar 4 ggr per vecka och äter jättenyttigt nu så kan jag inte gå ner i vikt. Det är heller inte bra att gå ner i vikt medans man ammar för att man har gifter i fettet som frigörs och går ut i mjölken.

Så nu vet jag varför alla spanska mammor är så smala. De ammar ju inte.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Nu håller ju detta på att ändras med ljusets hastighet, och väldigt många spanska kvinnor ammar. Fast, man slutar nog i samband med att barnen börjar med smakportioner, även om jag träffade en mamma för ett tag sen(spansk) som var gravid i typ 8:e månaden och lite orolig hur det skulle gå när lillasyskonet föddes och på så vis skulle dottern bli "utkonkurrerad" av bebisen med amningen. DET tycker jag är att gå för långt! Barnet var närmare två år dessutom, så hursomhelst förstår jag inte varför hon ammade?
Menar du att du ammar fortfarande?

Eva sa...

Jag ammar fortfarande min dotter som är 18 månader och om hon vill så får hon nog amma ett år till.

Monica sa...

wow! Oj, jag har ingen aning om hur länge folk brukar amma, inser jag! 18 månader, jag kommer verkligen inte ihåg hur länge kompisar i Sverige ammade (alla har fått barn tidigare än mig...) Men vill du amma i ett år till? Har hört om en kompis härnere som tuttade tills han var 6-7 år... För mig var det en oerhört stor sorg att inte kunna amma Nils, verkligen. Jag var säker på att han skulle bli fet, sjuk och allergisk... Tack-och-lov har än så länge inget alls av detta hänt, och jag är uppriktigt sagt förvånad över att han aldrig är sjuk. Vi har haft tur!

Eva sa...

Jag har inga problem med att ge min dotter det hon vill ha. Visst, jag vill ju gå ner i vikt och det är uppenbarligen svårt när man ammar, men vilka uppoffringar har man INTE gjort för sitt barn. Jag hoppas att hennes intresse för bröstet börjar avta snart men gör det inte det så fortsätter vi nog.

Att amma är det mest naturliga sättet att ge sitt barn mat och närhet. Nuförtiden kan ju mammor välja att avstå från att amma men jag förstår faktiskt inte varför man skulle vilja det.

Anonym sa...

Men när man tränar går man ju inte alltid ner i vikt, eftersom "man" säger att muskler väger mer än fett. Även om du har kvar lite extra-amma-hull så kan du ju bygga lite muskler och kanske bli "fastare och muskligare" så att säga. Kanske man inte behöver fixera sig vid vikten för att se resultat av träningen. Helena Ps. Hurra för låååång-tids-amning

Eva sa...

Tack! Jag märker ju att musklerna växer och jag blir fastare. Fast varken på vågen, fettmätarmaskinen eller kläderna syns det. Kommer fortfarande inte i de kläderna jag hade innan graviditeten. Och de dumma fettviktsvågarna som står överallt i alla köpcentrum säger alltid att jag är överviktig och har för mycket fettvikt. Ok, jag kanske inte ska tro så mycket på dem men jag känner mig inte smalare heller.