fredag 19 oktober 2007

Sjuka igen...

Igår när jag hämtade Dina på dagis så tyckte jag hon kändes varm. Jag sa det till personalen men de sa att hon bara lekt så hon blivit svettig. Hon var jättevarm med glansiga ögon och så grinade hon. När vi kom hem så hade hon 39.3 i temp. Jag tycker det är konstigt att de inte uppmärksammar barnen. Dina var jttetörstig på vägen hem och sa bara "agua" hela tiden. Hennes flaska var tom. Hur länge hade hon gått törstig med 39 graders temp? Det är säkert så på alla dagis, de har inte tid. Ibland har de många barn på en fröken och ibland få. Jag förstår inte hur de delar upp grupperna.

Ibland får jag lust att ha en barnflicka istället. Det skulle faktiskt inte bli så mycket dyrare! Heltid på dagis här kostar 700€, barnflicka skulle man kunna få för 600€. Men då får hon ju inte leka lika mycket med andra barn.

Nu när Dina är sjuk hela tiden så måste vi ju ändå betala dagis men måste vara hemma med henne också.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Dagis, och att leka med andra barn. Är egentligen inte så nödvändigt för ett barn före 3 års ålder. Då kan det vara bra att vara i grupp en liten del av dagen, om föräldrarna tycker det. Det många ser som rastlösa barn om de är hemma är egentligen helt vanliga barn som inte är uttröttade efter heldagar i barngrupp.
Det här är inte min CV, jag lovar;). Bara baserat på forskning i måånga år av olika psykologer!!
// Maja-Lina

Eva sa...

Men det är ju bra om hon är van vid andra barn och att vara i grupp när hon börjar skolan vid 3 år. Det kommer ju också bli jobbigt för henne om hon inte kan något av de två språken som undervisningen kommer att vara på när hon är 3.

Hon har ju också fått flera kompisar på dagis som hon tycker jättemycket om, ser hon dem på väg till dagis så skuttar hon och skrattar hela vägen.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Ted blev också sjuk igår. Med feber. Men fröknarna ringde faktiskt efter mig, så att jag kom och hämtade honom. Dina är ju inte där så länge, så hon kunde ju inte ha varit febrig särskilt länge.

Jag tycker personalen är jättebra. Lika bra som vårt privata dagis som Max gick på i Sverige.

Möjligtvis gillar jag det faktum att barnen i Sverige går ut och leker med regnkläder även om det är dåligt väder, men det tycker de ju vore superkonstigt här.

Kostar det verkligen 700 Euro för heltid? Vi betalar 500 Euro för kl. 8.00-16.00 på Frindel.

Eva sa...

Skönt att höra att det är lika bra som sverige iaf! Heltid menar jag till 18.00, det kostar 700€.

Eva sa...

Nej, jag hade fel 660€ var det! Men det är ju mycket ändå...

Monica sa...

Om jag var du och kände mig missnöjd med dagiset skulle jag absolut byta. Här är det ganska vanligt att man byter dagis om man är tveksam till hur de beter sig mot barnen. Dyrt låter det iallafall! Vi betalar runt 500 EUR mellan 9-17. Hoppas verkligen att hon snart har gått igenom ett antal virus och är mindre sjuk!