torsdag 5 april 2007

Finska pinnar


Det är svårt att umgås med någon där man till 50% måste använda gester. Min finska kompis Piia och jag har bara knagglig spanska som enda gemensamma språk så vi måste gestikulera. Det kan bli lite pinsamt. Hur förklara man t.ex "Där blev Dina till", med gester. Jag kan säga att jag fick hindra jucket som jag hade tänkt visa med när vi var ute i parken. Det fanns ju barn i närheten. När hon undrade om jag vart i finland nån gång så visade jag det med "glaset mot munnen" gesten och vickade på huvudet samtidigt som jag himlade med ögonen. Hon förstog precis att jag menade med finlandsfärjan. Jag tror inte att jag druckit så att jag sett ut så nån gång men huvudsaken är att hon förstog mig. Fast jag undrar om hon ens pratar finska för när jag sa den i sverige kända frasen "Ei sa peittää" (får ej övertäckas på el element) så förstog hon inte.

5 kommentarer:

Patri sa...

Just nu... det enda jag tycker är bra med påsk/pascua är att jag ska vara ledigt från jobbet i dagar 4!!!
har bara 4 timmar kvar tills dess!!!
tjohoooooo!!!!

Patri sa...

ush jag glömde!
GlAd Påsk!

Eva sa...

Glad påsk på dig! Vad jobbar du med?

Patri sa...

Jag jobbar som tekniker till Epson produkter här i barcelona... inte så illa... :)

aiiii... har bara 1 1/2 timme kvar sen är det helg!!!!

Eva sa...

Så du jobbar i Gracia då. Känner du Love där på Epson?