onsdag 25 april 2007

Lika olika du och jag


Ibland förundras jag över hur vissa människor lever i en mycket liten värld. Ungefär som Dina. Dina har inte sett så mycket av världen. Det förstår man ju. Hon är ju bara ett.

Hörde en kvinna idag på affären som var så upprörd över att det öppnat en kassa där man måste köpa matkassarna. Hon hade väl stått i den kön ett tag och insett att hon skulle få betala en slant för kassen och då bytt kassa. Till kassan jag står i. Där gnäller hon och skäller -Inte klokt att man måste betala för sin påse i en affääääär! Jag undrar om hon någonsin varit utanför landets gränser, eller kataloniens för den delen.

Svenskar tar för givet att man ska få betalt för att vara hemma med barnen i flera år. I spanien har man knappt 4 månaders ledighet.

Vissa svenskar tror att allt utomlands är smutsigt och att man kan få salmonella av att titta på en kyckling i köttdisken.

Folk från USA tror att världen utanför USA är fattig och att det är större risk att bli bombad av en Irakier än att bli skjuten av sin granne.

Det finns många muslimer som tror att USA är satan och att lyssnar man på Madonna kommer man brinna i helvetet.

Jag tror att dessa människor som lever i sin lilla värld är väldigt olika mig. Tänk vad lite man vet ändå.

1 kommentar:

Maria Agrell, Barcelona sa...

Att vara invandrare är en nyttig erfarenhet.